Bursa Hungarica Felsõoktatási Ösztöndíj pályázat

2025.10.01

Elek Város Önkormányzata a Kulturális és Innovációs Minisztériummal együttműködve, a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet alapján ezennel kiírja a 2026. évre a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot.

 

Szabályzat letöltése.

 

"A" TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS letöltése itt.

 

"B" TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS letöltése itt.

 

 

A pályázatok rögzítésének és az önkormányzathoz történő benyújtásának a határideje 2025. november 04.

Lomtalanítás - 2025. november 8. (szombat)

2025.09.30

Elek városában a lomtalanítás regisztrációhoz kötött.

 

Ez azt jelenti, hogy a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft. azoktól az ingatlanhasználóktól szállítja el a lomhulladékot, akik lomtalanítási igényüket a Tappe Kft. honlapján, https://tappe.hu/lomtalanitas-2025/ elérhető „Lomtalanítás bejelentő 2025. II. félév” bejelentő űrlap kitöltésével, vagy a 06 1 776 7777-es ügyfélszolgálati telefonszámon 2025. november 6-án 12:00 óráig bejelentik.

 

Társaságunk a lomtalanítás alkalmával a háztartásokban feleslegessé vált nagydarabos hulladékot, melyek méreteik miatt nem helyezhetők a hulladékgyűjtő-edénybe, gyűjti össze és szállítja el.

 

Kérjük, hogy a lomhulladékot, a gyűjtési naptárban meghatározott napon, reggel 6:00 óráig, hulladékgyűjtő járművel jól megközelíthető közterületre helyezzék ki. Ne az úttestre helyezzék, mert azzal akadályozhatják a forgalmat.

 

Felhívjuk az ingatlanhasználók figyelmét arra, hogy:

- a 100 x 100 x 80 cm-t meghaladó méretű lomhulladékot Társaságunknak nem áll módjában elszállítani, mivel a begyűjtésére öntömörítős hulladékgyűjtő járművekkel kerül sor, mely hulladékot munkatársaink kézi erővel helyeznek a járműbe.

- a meghirdetett időponton túl, valamint az ömlesztett módon kihelyezett lomhulladékot, vagy lomhulladéknak nem minősülő hulladékot (gumihulladék, elektronikai hulladék, építésből, bontásból származó hulladék, veszélyes hulladék, stb.) Társaságunknak nem áll módjában elszállítani, mivel az illegálisan kihelyezett hulladéknak minősül.

- az illegális hulladék elhelyezése tilos, mely hatósági eljárás megindítását vonhat maga után.

- a lomtalanítás során kihelyezett hulladék a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt tulajdonát képezi, ebből kifolyólag a jogtalan eltulajdonítás rendőri intézkedést vonhat maga után.

 

Az alábbi táblázatban a teljesség igénye nélkül tájékoztató jelleggel feltüntettük az elszállítható és az el nem szállítható hulladékok körét:

Lomtalanításkor elszállítható hulladék:
- bútorok (asztal, szék, szekrény, ágy, komód) szétszerelt, mozgatható állapotban
- fából készült tárgyak, (ablakkeret – üveg nélkül, ajtó, kerítés)
- műanyag (linóleum) padló
- kerti bútor
- ágynemű, textil, ruhanemű (zsákban/dobozban)
- matrac (szétvágva/összetekerve)
- szőnyeg, padlószőnyeg (kötegelt állapotban)
- hordó (fa/műanyag – üres állapotban)
- virágtartó
- gyerekjátékok (fa-, műanyag játék)
- műanyag medence

 

Lomtalanításkor NEM elszállítható hulladék:
- építési – bontási hulladék (pl. kád, wc-csésze, drótkerítés, síküveg, sitt, stb)
- csomagolási üveg-, papír, műanyag- és fémhulladék (szelektív csomagolási hulladék)
- zöldhulladék (ág, nyesedék, lomb, fű),
- kommunális hulladék
- fém hulladék (pl.: fémcső, ágykeret, autóülés)
- fénycső
- gyógyszerhulladék
- elektromos eszköz, elektronikai hulladék
- gumiabroncs, traktorgumi, kerékpárgumi
- sütőolaj, sütőzsiradék
- mezőgazdasági tevékenységből keletkező fólia
- veszélyes hulladék (akkumulátor, festék, fáradt olaj, hígító, növény-védőszer, szárazelem, stb.)

 

A lomtalanításkor NEM elszállítható hulladékok leadására a Gyula, Kígyósi úti hulladékkezelő telepünkön, (átrakóállomás, hulladékudvar, inert hulladékkezelő telep) illetve a Gyula, Eleki úti komposztáló telepünkön van lehetőség, nyitva tartási időben. A hulladékok leadásának feltételei, illetve a telepek nyitva tartási rendje Társaságunk honlapján (www.gyulaikozuzem.hu) a „Nyitvatartás” menüpontban megtalálható.

 

A lomtalanításról a Tappe Kft ügyfélszolgálatától kaphat további tájékoztatást.

Postacím: 5600 Békéscsaba, Kinizsi utca 4-6.

Tel.: 36 1 7767777

E-mail: ugyfelszolgalat@tappe.hu

Honlap: www.tappe.hu

 

Kérjük, a fentiek betartásával járuljon hozzá a település tisztaságához!

 

Hulladékszállítással kapcsolatos ügyfélfogadás 2025. IV. negyedév

2025.09.30

Ügyfélkapcsolati pont helyszíne: 5742 Elek, Szent István utca 1. (Eleki Víz- és Csatornamű Üzemeltető Kft. épületében)

Ügyfélfogadási idő: 11:00 és 13:00 óra között

2025. október 2, 16

2025. november 6, 20

2025. december 4, 18

 

Kérjük ügyfeleinket, hogy a személyes ügyintézés helyett az elektronikus formában, postai úton történő ügyintézést részesítsék előnyben!

 

Ügyfélszolgálati időn kívül az alábbi központi elérhetőségeken várjuk megkeresését:

Telefonon: +36-1-776-7777

E-mail-ben: ugyfelszolgalat@tappe.hu, uzletiugyfel@tappe.hu, szallitasi-informaciok@tappe.hu

Személyesen vagy postai úton: 5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 4-6. (hétfő és szerda: 8:00-15:00 h, csütörtök: 7:00-19:00 h)

A hulladékszállítási információkról és ügyintézésről a www.tappe.hu oldalon tájékozódhat.


 

TAPPE Hulladékgazdálkodási Köztisztasági, Szolgáltató Kft.

Ebzárlat és legeltetési tilalom elrendelése 2025. október 08. és 28. között

2025.09.30

HATÁROZAT

A Békés Vármegyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztálya (továbbiakban: Főosztály) mint élelmiszerlánc-felügyeleti szerv állatjárványügyi intézkedésként a rókák veszettségének megelőzése érdekében kihelyezett csalétek-vakcina miatt állat-járványügyi intézkedésként

Ecsegfalva, Szarvas és Békésszentandrás települések kivételével

Békés vármegye közigazgatási területén

2025. október 08. – 28. közötti időszakra vonatkozóan

ebzárlatot és legeltetési tilalmat rendelek el.

Az állat-járványügyi intézkedés hatálya alatt:

1. Tartási helyén minden kutyát elzárva, illetőleg megkötve kell tartani úgy, hogy a kihelyezett csalétek-vakcinával ne érintkezhessen. Zárt udvarban a kutyák elzárását vagy megkötését mellőzni lehet, ha azok onnan ki nem szökhetnek.

2. A település területéről kutyát kizárólag érvényes veszettség elleni védőoltás megléte esetén szabad kivinni.

3. Kutyát tartási helyéről csak pórázon vezetve és szájkosárral szabad kivinni.

4. Az érvényes veszettség elleni védőoltással rendelkező vadászebek, a fegyveres erők és fegyveres testületek ebei, a katasztrófa-mentő ebek, a segítő és terápiás ebek, valamint a látássérült embereket vezető ebek rendeltetési céljuknak megfelelő használatuk idejére mentesek a korlátozás alól.

5. Az ebzárlat alatt a húsevő állatok összevezetésével járó rendezvény nem tartható.

6. A települési önkormányzat köteles a szabadon talált kóbor ebek befogása iránt intézkedni. Az ebzárlat ideje alatt befogott kóbor húsevőket hatósági megfigyelés alá kell helyezni.

7. A jelzett időszakban az adott területen a legeltetés tilos.

8. Amennyiben az alkalmazott csalétek-vakcina bőrre, sebbe, szembe, orrba vagy szájba kerül, haladéktalanul orvoshoz kell fordulni és értesíteni kell a népegészségügyi hatáskörben eljáró járási hivatalt.

A járási hivatalok vezetői gondoskodnak az állat-járványügyi intézkedés elrendeléséről szóló határozat helyben szokásos módon történő közzétételéről. A kormányhivatal hivatalos honlapján történő közzétételéről a Főosztály gondoskodik.

A határozat a közléssel végleges.

Az ügyfél a közléssel végleges határozat ellen a Békés Vármegyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Főosztályhoz (5600 Békéscsaba, Szerdahelyi u. 2., Hivatali kapu: BEMKHELELM, KRID: 242210398) a közléstől számított 30 napon belül benyújtott, a Szegedi Törvényszékhez (6726 Szeged, Fő fasor 16-20.) címzett keresetlevéllel illetékköteles közigazgatási pert indíthat, melyre vonatkozóan a felperest illetékfeljegyzési jog illeti meg.

A jogi képviselővel eljáró fél, valamint az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, állam, önkormányzat, költségvetési szerv a keresetlevelet a https://epapir.gov.hu/ elektronikus ügyintézési felületen nyújthatja be az alábbi elérési útvonalon: A Témacsoport-ok közül a „Jogorvoslat”-ot kell kiválasztani, az Ügytipus-ok közül az „Közigazgatási szerv határozatának bírósági felülvizsgálat iránti keresetlevél benyújtása”-t és Címzett-ként a „Békés Vármegyei Kormányhivatal”-t kell megjelölni. Kérjük, hogy „Hivatkozási szám (Hivatali)” mezőbe jelen irat ügyiratszámát írja be.

A jogi képviselő nélkül eljáró felperes a keresetlevelet a https://birosag.hu oldalról letölthető nyomtatványon postai úton is előterjesztheti.

INDOKOLÁS

Ecsegfalva, Szarvas és Békésszentandrás település közigazgatási területe kivételével Békés vármegye területén – a lakott területen kívüli részeken – a rókák veszettségének megelőzése érdekében 2025. október 08. - 13. közötti időszakban repülőgépről csalétek vakcina kiszórására kerül sor a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szervezésében és Tállai András az Agrárminisztérium parlamenti államtitkár 2025. szeptember 08. napján kiadott ÉFHÁT/60/2025. számú utasításának megfelelően.

Annak érdekében, hogy a kiszórt vakcinát csak a vadon élő húsevők vegyék fel, a veszettség elleni védekezés részletes szabályairól szóló 164/2008. (XII. 20.) FVM rendelet (továbbiakban: R.) 8. § (5) bekezdésében foglaltak szerint a vakcinázás kezdetétől számított 21 napig ebzárlatot és legeltetési tilalmat kell elrendelni.

A rendelkező részben foglalt feltételeket, valamint a rendkívüli eseményekkel kapcsolatos értesítési kötelezettséget a R. 8. § (8) bekezdése és 12. § (2)-(6) bekezdése alapján rendeltem el.

A település területén a kóbor állatok befogásával és elhelyezésével összefüggő kötelező önkormányzati feladatokat az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. tv. 48/A. § (3) bekezdése, valamint a kóbor állat befogásával, tulajdonjogának átruházásával és elhelyezésével kapcsolatos feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 785/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet írja elő.

A járási hivatalok részére megküldött határozattal kapcsolatos közzétételi kötelezettséget az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (továbbiakban: Éltv.) 52. § (2) bekezdése írja elő.

Fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem.

Határozatomat az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 80. § (1) bekezdésében és a 81. § (1) bekezdésben foglalt tartalmi követelményeknek megfelelően hoztam meg.

Az Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a határozat a közléssel végleges.

A döntés ellen a jogorvoslat lehetőségéről, benyújtásának helyéről és határidejéről, valamint a bírósági eljárásról való tájékoztatás az Ákr. 112. § (1)-(2) bekezdésén, 113. § (1) bekezdés a) pontján, 114. § (1) bekezdésén, valamint a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (továbbiakban: Kp.) 12. § (1) bekezdésén, 13. § (1) bekezdésén, 39. § (1) bekezdésén, 50. § (1) bekezdésén, 77. § (1)-(2) bekezdésén, 88-89. §-án, 90. § (1) bekezdés b) pontján, a bíróságok elnevezéséről, székhelyéről és illetékességi területének meghatározásáról szóló 2010. évi CLXXXIV. törvény 3/A. §-án, illetve 4. melléklet 7. pontján alapult. A keresetlevél elektronikus benyújtására vonatkozó tájékoztatást a Kp. 28. § (1) és 29. § (1) bekezdése, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 605. § és 608. §, valamint a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáptv.) 18. és 19. § alapján nyújtottam. A döntés elleni közigazgatási per illetékének a mértéke az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 45/A. § (1) bekezdésén, az illetékfeljegyzési jog az Itv. 62. § (1) bekezdés h) pontján alapult.

Hatóságom hatáskörét és illetékességét az Éltv. 51.§ (3) bekezdés s) - t) pontja, a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 13. § g) pontja, 18. § (7) bekezdés b) pontja, valamint a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII.23.) Korm. rendelet 2.§ (1) bekezdése határozza meg.

Békéscsaba, időbélyegző szerint

Dr. Takács Árpád főispán nevében és megbízásából

Dr. Laczó Pál főosztályvezető, vármegyei főállatorvos

 

Az állattartás kapcsán....

2025.09.25

„Tisztelt Állattartók! Tisztelt Lakosság!

Hangos a kakas? Büdös a disznóól? Így szól a jog a szomszédi vitákban

 

Meddig kell tűrni az állattartás bosszantó hatásait? Erről tájékoztat a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (MAGOSZ)

 

A saját tulajdon használata nem korlátlan – különösen, ha állattartásról van szó. A szomszédok jogait is figyelembe kell venni, amikor valaki úgy dönt, hogy haszon- vagy hobbiállatokat tart az ingatlanán. A MAGOSZ most arra hívja fel a figyelmet, hogy meddig tartanak az állattartás jogai, és mikortól beszélhetünk birtokháborításról.

 

Hol kezdődik a jogsértés az állattartásban?

A Polgári törvénykönyv egyértelműen kimondja: a tulajdonosnak kerülnie kell minden olyan magatartást, amellyel szükségtelenül zavarja a szomszédait, vagy korlátozza jogaik gyakorlását. Ennek ellenére a gyakorlatban sokszor alakulnak ki viták, mert valakit zavar a hajnali kukorékolás, más pedig nem tudja elviselni a disznóól szagát vagy a kutya állandó ugatását.

 

A „szükségtelen zavarás” jogi megítélése

A bíróságok gyakorlata szerint.....

az állattartás csak akkor korlátozható, ha az valóban túllépi a társadalmi együttélés szabályait.

Nem elég tehát az, ha valaki személy szerint zavarónak tartja a szomszéd tevékenységét. A jogsértés ott kezdődik, ha az állattartás huzamosan és jelentősen megzavarja a környék életrendjét, vagy ha az a helyben szokásos mértéket lényegesen meghaladja. Fontos szempont az is, hogy más a megítélése az állattartásnak egy csendes üdülőövezetben, mint egy vidéki település belterületén vagy külterületén. A környezet jellege meghatározza, mi számít elfogadható mértékű zavarásnak

 

A bizonyítás felelőssége a panaszosé

Ha valaki úgy érzi, hogy a szomszédja állattartása indokolatlanul zavarja, lehetősége van birtokvédelmi eljárást kezdeményezni.

Ilyen esetben viszont neki kell bizonyítania, hogy a zavarás valóban fennáll. A jegyzőhöz benyújtott kérelem esetén a hatóság 15 napon belül dönt, és a határozat három napon belül végrehajtható - fellebbezés esetén is, mivel az nem bír halasztó hatállyal.

 

Az önkormányzatok mozgástere haszonállatok ügyében

2012 óta törvény tiltja, hogy az önkormányzatok rendeletben korlátozzák a haszonállatok tartását. Ez még Budapest belvárosi kerületeire is érvényes, bár ott az állattartás fizikai és élettani feltételei eleve nehezen teljesíthetők. A vonatkozó kormányrendelet szerint az állat számára biztosítani kell a fajának megfelelő mozgásszabadságot, amit egy belvárosi lakásban lehetetlen megoldani.

 

Az építkezéssel kapcsolatos előírások - mint az istállók elhelyezése vagy a védőtávolságok meghatározása - kizárólag a helyi építési szabályzatban szabályozhatók.

 

Hobbiállatok és az önkormányzati szabályozás

Más a helyzet a kedvtelésből tartott állatokkal: a kutyák, macskák és egyéb hobbiállatok tartását már szabályozhatják az önkormányzatok.

A 1998. évi XXVIII. törvény felhatalmazza őket arra, hogy rendeletben szabályozzák az ilyen állatok tartásának feltételeit, vagy akár korlátozzák is azt.

Például egy folyamatosan ugató kutya esetén már megállapítható birtokháborítás, de ilyenkor is fontos, hogy a döntéshozó figyelembe vegye a lakókörnyezet sajátosságait, valamint a kutyatartás indokait – például, ha az állat házőrzés célját szolgálja.

Az állattartás tehát jogilag is kényes egyensúlyi kérdés: a saját jogaink gyakorlása nem történhet mások jogainak rovására. A konfliktusok megelőzése érdekében mindig figyelembe kell venni a környezetet, az együttélés szabályait, és szükség esetén a jog adta lehetőségeket.”

 

Forrás: MAGOSZ

 

Tisztelettel: Dr. Hevesi Zsolt járási főállatorvos

Szociális célú tüzelőanyag támogatás igénylése - lakossági tájékoztatás

2025.09.23

Felhívjuk a településünkön élő lakosság figyelmét, hogy amennyiben barnakőszén tüzelésére alkalmas fűtőberendezéssel rendelkeznek, lehetőségük van a 2025. évi fűtési szezonra vonatkozóan szociális célú tüzelőanyag támogatás iránti kérelem beadására!

 

Az erre vonatkozó kérelmeket és az elbíráláshoz szükséges mellékleteket

 

2025. október 6. napjától 2025. november 14. napjáig

 

lehet benyújtani Elek Város Önkormányzatának Szociális irodájában ügyfélfogadási időben! A határidő elmulasztása jogvesztő.

 

Természetben nyújtott, vissza nem térítendő szociális barnakőszén támogatásra az az eleki lakos jogosult, akinek a háztartásában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 450%-át (128.250.-Ft), egyedül élő személyek esetén a szociális vetítési alap 500%-át (142.500.-Ft).

 

Szelezsán György s. k.

polgármester

ELEK az én városom

Köszöntő

Köszöntjük Önt a nemzetiségi hagyományairól híres város vendégszerető és vendégváró lakói nevében.

Elek Város 4 nemzetiségû település, amely nemzetiségi hagyományairól nevezetes fontos történelmi és kulturális hagyományokkal rendelkezik. Az itt élők életét mindenkor meghatározza a jó termőföld és a mezőgazdaság helyzete. A gazdag történelmi múltra visszatekintő településünket 1232-ben említik először írásos emlékekben.

A város elsősorban kulturális életéről és rendezvényeiről híres, tánccsoportjaink folyamatosan szerepelnek a nemzetközi találkozókon. Településünk lakói szeretettel várják az eleki elszármazottakat a rendszeresen ismétlődő világtalálkozókra.

Elek Város Békés megyében, a határ mentén, a gyógyfürdőjéről ismert Gyula városától 12 km- re, a megyeszékhely Békéscsabától 25 km-re, a magyar-román határ közvetlen közelében fekszik. Közúton a 44. sz. főútról, Gyula felől közelíthető meg a település a legkönnyebben. A romániai Ottlaka irányába a közúti határátlépés 2025. január 01. óta minden napon lehetséges. Nemzetközi közúti határátkelő mûködik még Gyulán, vasúti határátkelő pedig a 10 km-re fekvő Lőkösházán.

Szelezsán György
polgármester
Aktualitások

Minden jog fenntartva © 2022 Elek Város